Communication Dans Un Congrès Année : 2022

Improvement of railway trackbeds using geogrids - field tests and monitoring

Amélioration des plateformes ferroviaires par géogrilles - essais en voie et instrumentation

Résumé

Faced with increasingly demanding maintenance challenges, SNCF Réseau proposes to use geogrids to improve trackbeds (interlayer or subballast with capping layer) during renovations on its conventional rail lines (speed limit ≤ 220km/h). Currently, knowledge on the mechanical behaviour of geogrid stabilised subballast is limited, especially in the context of the French National Rail Network. Hence the interest in setting up an experiment to quantify the improvements brought by subballast stabilising geogrids in operating conditions. This paper presents the renovation, instrumentation and monitoring of a conventional track section equipped with two instrumented geogrids. The instrumentation allows continuous dynamic measurement of soil stresses (above and below the geogrids) and of geogrid strains. Preliminary results confirm that the system is working properly, but do not provide enough hindsight to draw any conclusions concerning the geogrids' effectiveness. The continued analysis of the monitoring results over the next several years will make help establish benchmarks to decide whether this is a relevant application for geogrids, and to differentiate the performance of several types of geogrids.
Face au besoin de renouveler les structures d'assises (ballast, couche intermédiaire ou sous-couche et couche de forme) des lignes classiques (circulées à moins de 220km/h) et confronté à des enjeux de plus en plus contraignants, SNCF Réseau propose d'utiliser des géogrilles dans les couches sous ballast (sous-couche/couche de forme). A l'heure actuelle, les connaissances sur le comportement mécanique des couches sous ballasts améliorées par géogrilles sont limitées, surtout dans le contexte du Réseau Ferré National Français. D'où l'intérêt de mettre en place des expérimentations en conditions opérationnelles, pour quantifier les apports de géogrilles dans ces couches. Cette communication présente le renouvellement, l'instrumentation et le suivi d'un tronçon de ligne classique équipée de deux géogrilles instrumentées. L'instrumentation permet la mesure dynamique et continue des contraintes dans le sol et des déformations des géogrilles. Les résultats préliminaires permettent de confirmer le bon fonctionnement du système d'instrumentation, ils fourniront dans quelques mois suffisamment de recul pour tirer des conclusions sur l'apport des géogrilles. L'analyse à long-terme permettra de statuer sur la pertinence de l'utilisation de géogrilles pour cette application et sur les performances des différentes géogrilles.
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Dates et versions

hal-04909109 , version 1 (23-01-2025)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04909109 , version 1

Citer

Olatounde Yaba, Jean-François Ferellec, Amine Dhemaied, Quoc Trung Pham, Fabrice Emeriault, et al.. Improvement of railway trackbeds using geogrids - field tests and monitoring. 20th International Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering, Australian Geomechanics Society, May 2022, Sydney, Australia. pp.1785-1792. ⟨hal-04909109⟩
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