Operative Representations for Spatial Audio Processing: an Approach of Musical and Software Creation
Représentations opératoires pour le traitement spatial du son : une approche de la création musicale et logicielle
Résumé
In contemporary music, the spatial dimension of sound is an essential compositional dimension. Sound
spatiality is often reduced to sound spatialization and acoustic room modeling. The practice of sound spatialization generally calls upon space representation models dominated by Euclidean representations. Despite this observation, although less widespread, many approaches to space coexist without being accompanied by appropriate representations. This duality makes it necessary to explore the musical and technological issues inherent in the creation of representations with which composers work on the spatial qualities of sound. This thesis explores the musical issues involved in creating and implementing operating representations for spatial audio processing. Thus, we argue that the creation and implementation of operating representations for spatial audio processing, combined with a composition practice, generate a unique and shareable approach to space both in software and music. Structured in three parts, the text examines various aspects of operating representations for spatial audio processing. The first part challenges Euclidean thinking of space and explores the graphic dimension of operating representations. The second part focuses on the scale of digital audio processing through the experimental study of ambisonic decorrelation. Finally, the third part highlights personal compositional approaches. Each of these parts presents musical and software contributions from a research-creation methodology grouped as contributions to the Faust abc.lib and hoa.lib libraries as well as original electroacoustic compositions.
Dans les différentes approches de création musicale contemporaines, la dimension spatiale du son est une dimension composable essentielle. La spatialité du son y est souvent réduite à la spatialisation et à la modélisation acoustique de salle. La pratique de la spatialisation convoque généralement des modèles de représentation de l’espace dominés par des représentations euclidiennes. En dépit de ce constat, bien que moins répandues, de nombreuses approches de l’espace coexistent sans pour autant être accompagnées de représentations adaptées. Cette dualité rend nécessaire l’exploration des enjeux musicaux et technologiques inhérents à la conception des représentations avec lesquelles les compositeurs travaillent les qualités spatiales du son. Dans cette thèse, nous défendons l’idée que la création de représentations opératoires pour le traitement spatial du son, associées à une pratique de composition, engendrent une approche singulière et partageable de l’espace. La première partie du texte remet en question la pensée euclidienne de l’espace en musique et explore la dimension graphique des représentations opératoires pour le traitement spatial du son. La seconde partie est consacrée à l’étude du traitement spatial par décorrélation des signaux en ambisonie à l’échelle du moteur de traitement. Enfin, la troisième partie met en lumière des approches compositionnelles personnelles. Chacune de ces parties présente des contributions musicales et logicielles issues d’une méthodologie de recherche-création regroupées sous forme de contribution aux bibliothèques Faust abc.lib et hoa.lib ainsi que des compositions électroacoustiques originales.
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